דויד גרוסמן- שתהי לי הסכין. ציטוטים שנוגעים

lital172

New member
דויד גרוסמן- שתהי לי הסכין. ציטוטים שנוגעים

הספר הזה באמת נוגע..תמיד שמעתי שהוא חותך וקורע מבפנים. ועכשיו התחלתי לקרוא אותו שוב אחרי שפעם קודמת עזבתי אותו באמצע ולא הצלחתי להבין דברים. ועכשיו בכלל הוא מדבר אלי. הנה כמה ציטוטים שנגעו בי וקצת הסבר אליהם. "אבל אם זאת את שראיתי שם, שחיבקת את עצמך והיה לך חיוך קצת שבור, אני חושב שתביני." (זה נוגע המון. יאיר שמחפש מישהו שיבין ,שיגע בו. ופתאום רואה את מרים, הבחורה הזו, עם מלא ילדים לידה שקוראים לה המורה...והיא אי שם. מחבקת את עצמה. עם חיוך קצת שבור. נורא מזכיר לי אותי. אני לא יודעת איך לחבק אותי..אבל החיוך הזה..ואני חושב שתביני גורמים לי לצביטה בלב.) "אבל תשמעי, קראתי פעם רעיון חז"לי, שיש בגוף עצם אחת קטנה, למעלה בקצה עמוד השדרה, לוז שמה, שאי אפשר להכחיד אותה, והיא לא מתפוררת אחרי המוות ולא נשרפת באש, וממנה יתחילו לברוא את האדם מחדש בתחיית המתים. ואז היה לי משחק קטן- הייתי מנסה לנחש מה הלוז אצל אנשים שהכרתי, מה הדבר האחרון שיישאר מהם, הלא- ניתן להכחדה, ושממנו הם יבראו מחדש. וכמובן שחיפשתי גם מה הלוז שלי, אבל שום רעיון לא עמד בכל התנאים, ואחר כך הפסקתי לשאול ולחפש, הלוז שלי הוכרז כנעדר, עד שראיתי אותך בחצר בית- הספר, ופתאום המחשבה ההיא התעוררה מהמתים, ויחד איתה עלתה בדעתי המחשבה המטורפת והמתוקה, שאולי הלוז שלי בכלל לא נמצא בי אלא באדם אחר?" (בלי מילים) "משהו בכתיבה שלך הזכיר לי שפעם חשבתי ללמדאת הבן שלי שפה פרטית.לבודד אותו בכוונה תחילה מהעולם המדבר ולשקר לו מלידה, כל שיאמין אך ורק לשפה שאני אתן לו. ושהיא תהיה שפה ח ו מ ל ת. אני מתכוון- ללכת איתו יד ביד ולקרוא לכל מה שהוא רואה בשמות שיחסכו ממנו את כאבי הלב. שהוא לא יוכל בכלל להבין שיש למשל מלחמה, ושאנשים הורגים, ושהאדום הזה הוא דם. רעיון קצת שחוק, אני יודע, אבל אהבתי לדמות איך הוא חוצה את החיים בחיוך תם ובוטח, הילד המואר הראשון." (טוב זה נגע המון המון המון המון. להיות ילד המואר הראשון.. בלי העצב הזה והכאב, להצליח לראות את הטוב ולא לראות את כל הכאב והאכזריות שבבני האדם. זה מזכיר לי את הבועה שלי. שאני מנסה לראות שכולם טובים. אז פה האבא רוצה למנוע ממנו את הכאב. להראות לו את הטוב. להסתיר ממנו את הרוע שבחיים. ולהחזיק אותו חזק ושיהיה הילד המואר הראשון עם העיינים שמחייכות) " את יודעת שיש ציפור כזאת פרפור? אם נוגעים בה נגיעה אחת קלה בחזה, הלב שלה מפסיק לפעום והיא מתה. עם הציפור הזאת אסור לעשות אף תנועה לא נכונה. כי כל טעות קטנה שולחת הדף קל ללב שלה והוא פשוט מספיק לפעום." (זה נוגע. שנוגעים בה במקום הזה. שפוגעים אולי.היא מפסיקה לפעום והיא מתה,ברגע אחד לוקחים לה את כל החיים את כל התקווה. את כל מה שהיא בנתה ושמים לזה סוף.) "אם זה ככה, אם באמת את מרגישה את עצמך בסוגריים- תני לפחות גם לי להידחק לתוכם, ושכל העולם יישאר בחוץ. שהעולם יהיה רק הגורם שמחוץ לסוגריים, שיכפיל אותנו בפנים". (לחבק ולא לעזוב) "אבל העניין הוא שהילד יודע משהו לפני כולם, לפני הוריו ולפני רופאיו, ואפילו לפני עצמו, מין ידיעה פנימית אילמת יש לו, והוא מ צ ט י י ד בשוקולד לקראת המסע הארוך והקר שמחכה לו- הורדתי את החפיסות מהמדף והוא רץ לדרכו בשימחה. " (זה נוגע שאנחנו לפני מסע ארוך וקשה שמחכה לנו, מין מלחמה כזאת שצריך לנצח. אז ממלאים את עצמנו בדברים טובים ושמחים שיעודדו אותנו לשעת מצוקה. וזה נוגע שהילד הקטן הזה אוסף לו הרבה שוקולד שיהיה לו מתוק בלב. שיעזור ויתן לו כוח לנצח את המחלה הקשה. ) סתם זה נגע ורציתי לשתף..
 

רעוּת

New member
כתבת פה כמה דברים

שהעתקתי גם כשקראתי את הספר הזה, די מזמן
 

lital172

New member
תודה לשתיכן..הספר הזה באמת נוגע.

כתבתי פה עוד קצת.. "בקיצור: חבל על המאמצים, לא תוכלי להיזכר, כי אין פה מה לשכוח" (זה עצוב . הרגשה כואבת. שאין מה להיזכר. שאין פה מה לשכוח. שזה ריק. שזה לא שווה כלום. הרבה פעמים הרגשה שלי. מתורגמת למילים. אין מה לזכור אותי כי אין באמת מה לשכוח. אין שם כלום..) "הבוקר היינו למשל. בפקק הקבוע לפני מחלף גנות, נסעה לפני וולוו גדולה עם ילד קטן מאחור. הוא נופף שלום לכל הנהגים. היינו חמישה נהגים במכונית שסביבו ואף אחד מאיתנו לא הניד שריר בפרצופו, ולא נתן סימן שהוא רואה אותו. הילד חייך עוד קצת בתקווה. היה משהו ביישני ושביר בחיוך שלו" (זה מזכיר לי אותי..מין רצון להציל את כל העולם...כמו שלמשל גיליתי את החיים ושאפשר לחיות בדרך נכונה...ורציתי שכולם יעברו איתי לדרך הטובה הזאת. וזה כואב לגלות שכל אחד צריך לעשות את זה לבדו. ובכללהילד הקטן הזה שמחייך לאנשים ורק יספיק לו חיוך קטן והתקווה שלו תגדל ללב גדול ושלם.) תודה על המקום
 

noosh

New member
הספר הזה...

פשוט טעון מדי. אני לא מכירה מישה ושקרא אותו ולא הרגיש כאיל ופלשו לו לנשמה (טוב, אולי בחורה אחת), ורוב האנשים שאינ מכירה בכלל לא הצליחו לסיים אותו. "אם זה ככה, אם באמת את מרגישה את עצמך בסוגריים- תני לפחות גם לי להידחק לתוכם, ושכל העולם יישאר בחוץ. שהעולם יהיה רק הגורם שמחוץ לסוגריים, שיכפיל אותנו בפנים". תודה ששיתפת. במיוחד עם ההערות שלך. סימנתי בו קטעים כשקראתי אותו, כמו שאינ מסמנת בכל ספר שאינ קוראת, רק שלא נראה לי שאי פעם העתקתי אותם באמת למחברת שלי. וגם לא נראה לי שסימנתי הכל, כי היו עמודים שלמים שהתחשק לי לצטט. אני מקווה שתהני ממנו, עם כמה שהוא יכול להיות קשה, ואני גם מקווה שתרגישי שהוא עוזר, במובן מסוים.
 

lital172

New member
תודה רבה../images/Emo23.gif

אני גם מקווה. שמחה שאפשר לשתף כאן אתכם.. לא להיות לבד במחשבות..
 
למעלה